7 Days To Die

The Fun Pimps – powstały w 2012 roku, trzy osobowy zespół, rozpoczyna prace nad grą o świecie opanowanym przez zombie o nazwie 30 Days to Die. Niecały rok później na Steam-ie ma miejsce premiera gry 7 Days to Die, jest to nadal ta sama gra, ale została nieco pomniejszona względem zbyt ambitnego oryginału.

Gra jest dostępna w formie wczesnego dostępu na platformie Steam od 13 grudnia 2013 roku. Do tej pory sprzedała się w formie cyfrowej w ilości ponad półtora miliona kopii. Taki sukces sprawił że twórcy postanowili wypuścić ją również na konsole PS4 I XBOX.

7 Days To Die to survival horror w proceduralnie generowanym świecie opanowanym przez żywe trupy. Sami twórcy opisują swoje dzieło jako produkcję wielogatunkową, wliczając w to gatunki takie jak first person shooter, survival horror, tower defense i role-playing. Można śmiało powiedzieć, że stwierdzenie te jest prawdziwe.

Słowo o fabule

W niedalekiej przyszłości trzecia wojna światowa pozostawia Ziemię w ruinach, ale najgorsze dopiero się zacznie. W roku 2134 ataki atomowe dziesiątkują ludzkość, a pozostali przy życiu zostają zarażeni nieznanym wirusem. Nikt nie ma pewności czy to przez promieniowanie, broń biochemiczną czy akt boży. Wirus przemienia ocalałych ludzi w armię ożywionych trupów.
Zainfekowany umiera po 7 dniach i reanimowany powstaje jako żądny krwi zombi. W grze wcielasz się w postać ocalałego, uwięzionego w opanowanym przez nieumarłych Hrabstwie Navezgane w Arizonie, ostatnim prawdziwym Edenie na Ziemi. Navezgane oznacza “killer of Monsters” (Zabójca Potworów) dla zamieszkujących te ziemie od stuleci Apaczów.



Początek zabawy

7 Days To Die rozpoczyna animacja otwierania oczu przez bohatera. Przez chwile obraz jest rozmyty po czym zaczyna nabierać ostrości. Gdy już nasza postać dojdzie do siebie dostajemy kilka prostych zadań które będąc krótkim samouczkiem wprowadzają nas w podstawy mechaniki gry. Od tego momentu gracz ma pełną swobodę działania. Na naszych barkach spoczywa jedynie obowiązek utrzymania naszej postaci przy życiu, chroniąc ją przed głodem, odwodnieniem i zapewniając odzież ochronną dopasowaną do biomu w jakim się znajduje. Można tu ponieść śmierć przez hipotermię lub hipertermię.

Rozwój postaci

Rozwój postaci to rozbudowany aspekt 7 Days To Die. Umiejętności jest dużo i dla ułatwienia, są podzielone na kategorie. Poziom umiejętności można zwiększać na dwa sposoby, jednym jest używanie narzędzi związanych z daną umiejętnością, lub po osiągnięciu przez postać wyższego poziomu doświadczenia przeznaczenie na to zdobytych punktów umiejętności. Umiejętności te można a nawet trzeba wzmocnić dodatkowo przez rozwój umiejętności zwanych perkami. Dostęp do nich jest zablokowany do czasu osiągnięcia odpowiedniego poziomu postaci i często odpowiedniego poziomu umiejętności podstawowej.

Świat gry 7 Days To Die

Zanim zaczniemy eksplorować otaczający nas świat, musimy zdecydować czy gramy na mapie stworzonej przez twórców czy też mapie wygenerowanej losowo. Grać możemy solo, ze znajomymi przez Steam, lub na publicznych serwerach. Grając z innymi graczami należy się nastawić na nieprzewidywalne urozmaicenie rozgrywki. Nigdy nie wiadomo czy trafimy na przyjaciela czy na wroga. W skład świata, który przyjdzie nam eksplorować wchodzi osiem biomów. Każdy gracz, uwzględniając własny styl gry znajdzie odpowiedni dla siebie teren na założenie kryjówki. Ważnym elementem rozgrywki jest możliwość dowolnego modyfikowania otoczenia, możemy na przykład wkopać się głęboko pod ziemię i tam założyć bazę.
Możemy wpaść z siekierą lub piłą do lasu i zamienić go w trawnik, wznosić ogromne budowle nad i pod ziemią. Lokacje możemy podzielić pod względem poziomu trudności na trzy grupy:

  • Biomy takie jak las liściasty, las iglasty oraz równiny gdzie sporadycznie można natknąć się na zainfekowanych . Są to lokacje na których można całkiem szybko wybudować prowizoryczne schronienie, lub odnaleźć wolno stojący dom i w nim się okopać. Występują tu bardzo często jeziora i zwierzyna łowna, więc z łatwością można zabezpieczyć się przed pragnieniem i głodem. Temperatura nie stanowi tu większego zagrożenia.
  • Biomy takie jak spalony las, pustynia i zimowy las, są lokacjami o podwyższonym poziomie zagrożenia. Do eksploracji tych miejsc najlepiej odpowiednio się przygotować, założyć odpowiednie ubranie oraz zabrać ze sobą zapas picia i jedzenia. Nasza postać znajdująca się na pustyni lub w spalonym lesie bardzo szybko się przegrzeje i może umrzeć od udaru. Ratować się można poprzez zdjęcie ubrania i skok do zbiornika wodnego. Natomiast w zimowym lesie temperatura jest tak niska, że bez odpowiedniego odzienia hipotermia dopada nas bardzo szybko. Na szczęście jest to las, więc można szybko zebrać opał i ogrzać się przy ognisku. Nie należy oczywiście zapominać o biednych, zagubionych i wiecznie nienajedzonych chodzących lub pełzających trupach.
  • Ostatnie dwa biomy to obszar opadów radioaktywnych stanowiący granicę świata gry, oraz pustkowia czyli dawniej miasta, a obecnie ich ruiny. Pustkowia to lokacja w której przyjdzie nam nieustannie sięgać do broni i z coraz to większym niepokojem spoglądać na kurczący się zapas amunicji i pogarszający stan ekwipunku. Warto jednak się tu wybrać ze względu na łup jaki można tu znaleźć.

Świat 7 Days To Die zamieszkuje ponad trzydzieści rodzajów nieumarłych z jakimi przyjdzie nam się zmierzyć, w ich szeregach znaleźć można na przykład drwala, pielęgniarkę, kowboja, żołnierza, psa, niedźwiedzia, sępa, striptizerkę. Co siedem dni czasu gry atakuje nas horda zombie, na której przybycie musimy być jak najlepiej przygotowani. Każda kolejna horda jest większa od poprzedniej.

Do świata gry należy doliczyć również zwierzynę, która jakimś cudem przetrwała wojnę nuklearną i epidemię. Występują tu kury, zające i jelenie które na widok gracza zaczynają uciekać. Są też węże, niedźwiedzie grizzly i wilki, które za wszelką cenę chcą gracza uśmiercić. Jest też dzik, jeśli pozostawimy go w spokoju to i on nie będzie nam wchodził w drogę.

7 Days To Die

7 Days To Die

7 Days To Die

Walka

Do samoobrony gracz może wykorzystać nie tylko broń, ale również narzędzia. Tak więc do naszej dyspozycji dostajemy całkiem pokaźny arsenał zabawek, takich jak maczuga, łopata, siekiera, młot, łuk, nóż, pistolet, smg, ak-47, snajperka, wyrzutnia rakiet, magnum, dynamit i wiele innych.

Jeśli chodzi o broń palną to sprawa wygląda następująco. Każda broń palna z wyjątkiem jednej, składa się z części. Jeżeli mamy szczęście to znajdziemy broń kompletną, gotową do użycia. Niestety bez znajomości schematu od danej broni, możemy zapomnieć o jej naprawianiu czy wymianie części na lepsze. Na broń składa się kolba, lufa, mechanizm spustowy i części, opcjonalnie można do każdej broni palnej zamontować latarkę, co jest niezwykle przydatne.

Gra oferuje również możliwość skradania się. Odpowiednio to wykorzystując można nie ściągając na siebie uwagi wroga niepostrzeżenie eliminować kolejne cele. Jest to bardzo przydatne gdy nie mamy za dużo amunicji, a napotkamy hordę zombie, wystarczy się schować i poczekać aż nas ominą.

Crafting

System craftu jest bardzo rozbudowany. Podstawowe przedmioty możemy wykonywać ręcznie, do bardziej zaawansowanych będą nam już potrzebne odpowiednie stanowiska, wyposażone dodatkowo w narzędzia niezbędne do odblokowania wszystkich możliwych do wytworzenia przedmiotów. Oczywiście większość z nich jest dodatkowo zablokowana do czasu zapoznania się ze schematem ich wytwarzania.

Do produkcji lepszych narzędzi są nam potrzebne sztabki żelaza i stali, które można uzyskać budując piec, w którym przetapiamy zebrany złom i wydobytą rudę. Dodatkowo trzeba wyposażyć go w kowadło, zestaw narzędzi i tygiel, aby móc w pełni wykorzystać jego potencjał. Wydobycie rudy możemy rozpocząć w dowolnym miejscu, wystarczy łopata, łopata i trochę cierpliwości, a na pewno natkniemy się na żyłę miedzi, ołowiu, węgla lub żelaza. Jak dopisze nam szczęście możemy natknąć się na złoto, srebro lub diamenty, które możemy sprzedać u handlarzy.

W tym miejscu należy chyba wspomnieć o postaciach niezależnych. Na chwilę obecną w grze 7 Days To Die występuje kilka postaci, pełniących rolę handlarzy u których można pozbyć się niechcianego towaru, bądź kupić coś ciekawego co nam wpadnie w oko. Są to postacie które tkwią w swoich obozach i nie ruszają się z miejsca.

W kolejnych aktualizacjach mają pojawić się bandyci przemierzający świat w poszukiwaniu łupu, co znacząco może podnieść poziom zagrożenia. Jest też mowa o kurierach, podróżujących pomiędzy obozami handlarzy. I chyba najciekawsza nowina, mamy mieć możliwość oswojenia wilka.

Głód i samopoczucie

Głód można zaspokajać polując na zwierzęta lub uprawiając warzywa. Najlepiej łączyć obie te czynności gdyż można z ich połączenia przyrządzić bardzo sycące posiłki. Pragnienie można zaspokoić pijąc wodę, najlepiej ją uprzednio zagotować w celu uniknięcia problemów żołądkowych. Możemy również zrobić sobie herbatkę z wody i kwiatów, a nawet piwo z chmielu.

Bardzo ciekawą opcja jest natomiast poziom samopoczucia naszej postaci. Zabawę zaczynamy z życiem na poziomie 100 punktów życia, gdy zginiemy lub za długo będziemy głodni lub spragnieni poziom samopoczucia spada, a co za tym idzie maksymalna liczba punktów zdrowia też zostaje obniżona. Na szczęście nasze zdrowie nie może spaść poniżej 70 punktów.
Ciepły posiłek i herbatka podnoszą nas na duchu i dają na chwilę zapomnieć o końcu świata, a to przekłada się na podnoszenie poziomu naszego samopoczucia i zwiększenie maksymalnej liczby punktów zdrowia do maksymalnej wartości 200 punktów.

Budowanie

Budowanie fortecy zaczynamy od drewnianych konstrukcji, wzmacniając je znalezionym złomem, a w późniejszych etapach gry dostajemy możliwość budowania konstrukcji betonowych, które wzmacnia się za pomocą stali. Należy przy tym uważać na bardzo ważny mechanizm jakim jest integralność strukturalna. Bloki mają swoją wagę i nośność, więc lepiej mieć to na uwadze podczas budowy domu, żeby uniknąć niemiłych niespodzianek.

Od wersji alfa 16 dodana została elektryczność. Mamy teraz możliwość oświetlania domów i kopalni czymś więcej niż pochodnią lub świecą, oraz budowania zaawansowanych systemów obronnych. Do naszej dyspozycji oddano na przykład wirujące ostrza, wieżyczki z pistoletem maszynowym lub strzelbą. Ciekawą opcją jest w przypadku wieżyczek możliwość wybrania do kogo mają one strzelać, to jest do właściciela, zombie, nieznajomych lub do naszych przyjaciół. Dodatkowo można je połączyć na przykład z czujnikiem ruchu lub innym mechanizmem uruchamiającym system obronny.

7 Days To Die

7 Days To Die

7 Days To Die

Grafika

Wizualnie 7 Days To Die przedstawia się bardzo ładnie, wysokie trawy, krzewy, drzewa, miasta, pustynie, lasy. Można się natknąć czasem na śliczne widoczki i na chwilę zatrzymać podziwiając je zapominając, że na plecach siedzi nam horda zombie. Od premiery minęło już parę lat ale gra nadal wygląda ślicznie, a z każdą aktualizacją zmienia się na lepsze. Przyczepić się można jedynie do akwenów, sama woda wygląda całkiem całkiem, ale to co się dzieje pod jej powierzchnią to wielkie zaniedbanie. Niestety pod wodą nie ma nic kompletnie, ani ryb, ani roślin, sama ziemia i tyle.

Dźwięk

Dźwięk w grze stoi na przyzwoitym poziomie, najbardziej w ucho wpada szum wiatru w drzewach, a już najbardziej zawieja śnieżna w zimowym biomie. Bardzo dobrze można określić z jakiego kierunku nadciąga przeciwnik, wsłuchując się w nadciągające kroki i inne dźwięki wydawane przez nieumarłe istoty.

Podsumowanie

Jak dla mnie 7 Days To Die to najlepszy survival w jaki przyszło mi grać. Gra ma swój unikatowy klimat. Rozbudowany system craftu, budownictwa i rolnictwa. Ogromny świat z w pełni interaktywnym środowiskiem. Ogromnym plusem jest możliwość gry ze znajomymi, bez konieczności wynajmowania serwera. Gra mam do zaoferowania znacznie więcej niż to co tu napisałem. Gorąco polecam fanom gier tego typu, przetrwanie w świecie opanowanym przez zombie nigdy nie było tak ciekawe i często emocjonujące.

Grę 7 Days To Die możecie zdobyć na tej stronie: https://www.g2a.com/r/compunit-7days.

Zobacz również: The Forest – recenzja gry.